Loading...
werkvloer

Tips voor betere interne communicatie

Communicatie is vaak het sleutelwoord voor het slagen van projecten of het verbeteren van resultaten binnen een bedrijf. Een veelvoorkomende valkuil is dat bedrijven en overheden communiceren met de buitenwereld terwijl de eigen interne communicatie niet goed op orde is. Lees daarom de onderstaande tips voor een betere interne communicatie.

 Schrijf een plan

Wil je de interne communicatie verbeteren? Werk dan volgens een strategie. Een strategie waarbij je stapsgewijs knelpunten, kansen en omgeving analyseert. Leg dit vast in een plan. Het voordeel van een communicatieplan is dat je beter gestructureerd kunt werken en er ligt een concreet vastgelegd document waarmee je voor draagvlak kunt zorgen. Dit geldt bijvoorbeeld voor bij projectmedewerkers, afdelingshoofden of directeuren. Je kunt dit werk eventueel uitbesteden aan een intern communicatiebureau.

De juiste tools en kanalen

Onderdeel van een plan is dat je goed nadenkt over hoe je jouw doelgroepen wilt bereiken. Kies de juiste tools en kanalen. Wordt een papieren nieuwsbrief binnen jouw bedrijf goed gelezen? Dan moet je het vooral niet nalaten om via dit medium berichten te verspreiden. Met de opkomst van alles wat digitaal is, wordt het intranet steeds belangrijk als communicatiemiddel binnen bedrijven. Of wat dacht je van een eigen bedrijfs-app? Het kost wat, maar dat heb je ook wat!

Bewaak je bedrijfsdoelstellingen

Denk bij alles wat je doet goed na over wat de uiteindelijke doelstellingen zijn van jouw bedrijf. Je slaat volledig de plank mis wanneer het interne communicatieplan een andere kant op gaat dan de uiteindelijke corporate doelstellingen. Het is daarom ook goed om in het communicatieplan in de analysefase aandacht te besteden en een paragraaf aan te maken over wat de mission statement van jouw bedrijf is. Op die manier zorg je ervoor dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Staat jouw bedrijf bijvoorbeeld voor transparantie? Wees dan ook transparant in het interne communicatieplan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *