Loading...
nieuwe werken

Nieuwe aanpak administratie bij het nieuwe werken

administratie bij het nieuwe werken

Het nieuwe werken blijft mogelijkheden bieden voor de manier waar, wanneer en hoe er gewerkt gaat worden. Veel mensen kunnen meer thuis werken terwijl anderen weer een hele flexibele werkplek hebben. De vraag blijft of deze nieuwe manier van werken van invloed is op de huidige bedrijfsadministratie.

9 to 5

Jarenlang was dit toch wel een houvast voor veel werknemers. Je begint om 09.00 uur en bent klaar om 17.00 uur (of 17.30 uur als je de lunchpauze erbij rekent). Maar in de huidige 24 uurs economie is niks meer vast of vanzelfsprekend. Je werkt langer door na de normale werktijd of je begint wat later met werken omdat je gesprek met je klant uit een andere tijdzone pas na 18.00 uur kan beginnen.

Thuiswerken

Voor veel mensen is thuiswerken fijn of juist niet fijn werken. Het voordeel is dat je wat vrijer bent in de tijd die je achter je bureau thuis besteed, maar voor een ander geeft dit weer te veel afleiding door rondrennende kinderen.

Maar over het algemeen zijn het de familie mensen die zo nu en dan thuis willen werken omwille van de kinderen en de afwezige partner.

Controle en administratie

In beide gevallen komt het er wel op neer dat de personele administratie dynamisch moet zijn in het registreren van de daadwerkelijk gewerkte uren en dan vooral begintijd en eindtijd. Dankzij de digitale vorm van salarisadministratie kan dit veel gemakkelijker.

Je kunt als werkgever altijd de makkelijkste instap maken door af te spreken dat de werkdag thuis begint wanneer je inlogt in het werksysteem vanaf de computer thuis en de eindtijd wordt bepaald wanneer er uitgelogd is. Een andere veel gebruikte afspraak is een X-aantal uur bepalen voor een opdracht waardoor de administratie hiervan van tevoren al vast staat.

Voor- en nadelen

Het maken van deze afspraken is belangrijk omdat meteen een nadeel van het thuiswerken wegneemt. Over het algemeen zijn dit de nadelen van thuiswerken voor de werkgever:

  • er is minder controle op de werknemer en de werkactiviteiten
  • thuiswerkers zijn minder snel bereikbaar
  • hulpmiddelen op kantoor zijn niet bereikbaar voor werknemer

Maar daarnaast zijn er ook voordelen voor de werkgever om personeel thuis te laten werken:

  • personeel werkt thuis efficiĆ«nter
  • er een hogere productiviteit
  • meer tevredenheid en balans in het leven van personeel
  • besparen op reiskosten en milieubelasting

Uiteindelijk is het een afweging dat je als werkgever moet maken tussen de kosten en de baten. Als duidelijk mag zijn dat aanwezigheid op kantoor een must dan is het logisch dat thuiswerken geen optie is. De administratie zal er in elk geval voor moeten zorgen dat deze altijd de gewerkte uren op de voet volgt en of dit aansluiting kan vinden bij het nieuwe werken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *