Loading...
nieuwe werken

Het nieuwe thuiswerken: dit zijn de gevolgen voor verschillende branches

Nieuwwerken

Sinds de corona-crisis zijn er een aantal dingen drastisch veranderd. Het ‘nieuwe normaal’ heeft veel gevolgen voor verschillende branches. In dit artikel gaan we het specifiek hebben over de fiets- en de brandstoffen branche. Per branche bespreken we de voor- en nadelen van het nieuwe thuiswerken.

De gevolgen van thuiswerken voor tankstations

Het zal geen verrassing zijn dat bijna alle tankstations lijden onder het thuiswerken. Hoe minder auto’s rijden, hoe minder diesel en benzine er wordt verbruikt dus hoe minder er getankt wordt. Vooral in de eerste weken werden er door pomphouders omzetverliezen van meer dan 50% gerapporteerd. Het lastige voor benzinestations is dat er ook niet gemakkelijk een alternatief kan worden geboden, omdat de vraag er simpelweg niet meer is.

Zelf fiets ik elke ochtend langs een tankstation in Enschede. In de normale tijd was het hier elke ochtend erg druk: veel forensen tankten hier voordat ze de snelweg opreden om naar werk heen te rijden. Bij het afrekenen werd nog even een kopje koffie besteld voor onderweg en vervolgens reden ze heen. Tijdens de eerste weken van de corona-crisis stonden hier echter alleen nog een paar busjes van bouwbedrijven te tanken en waren alle kantoor-forensen verdwenen. In mei zag ik dat het aantal bezoekers langzaam terugkeerde.

De gevolgen voor de tweewielerbranche

De tweewielerbranche heeft veel extra omzet weten te realiseren dankzij de corona-crisis. Eigenaren van rijwielzaken geven aan volledig te zijn uitverkocht. Velen kunnen zelfs niks meer verkopen, omdat de voorraad helemaal op is. Waar komt deze vraag weg?

Vanwege de mondkapjes plicht zijn veel mensen een alternatief gaan zoeken voor het OV. Als je tot 15 kilometer van je werk afwoont dan is de afstand prima te overbruggen met een elektrische fiets. Voor de fietsenbranche was er nog een voordeel: geld uitgeven tijdens de lockdown was erg moeilijk, dus veel mensen hadden een extra zakcentje achter de hand om een ‘dure’ elektrische fiets aan te schaffen. Zelf sprak ik met een eigenaar van een fietsenwinkel in Hengelo en die vertelde me het volgende: ‘Het was echt een gekkenhuis. In de 25 jaar dat ik een fietsenwinkel run heb ik dit nog nooit meegemaakt. Mijn voorraad is volledig op en ik hoop dat ik snel de nieuwe fietsen geleverd krijg.’

We kunnen dus wel zijn dat de verschillen van het nieuwe werken gigantische zijn en dat er veel contrast is tussen de verschillende branches.