Loading...
marketing

De kunst van het promoten van je mobiele app

Hoewel het nog niet zo lang geleden is dat we het concept van een smartphone niet kenden, kunnen we nu niet meer zonder de mini-computers. Aan de hand van applicaties (apps) hebben we een wereld aan informatie in onze broekzak zitten.

Van nieuws tot het weer en van hotelboekingen tot games: je kunt alles regelen via apps. Daarbij gaat met name in de wereld van mobiele games jaarlijks een astronomisch bedrag rond, veelal via in-app aankopen.

Het is dan ook logisch dat steeds meer ondernemingen een app ontwikkelingen, als hoofdproduct, of ter ondersteuning. In veel branches kan de app een extra kanaal zijn om inkomsten te genereren.

Hiervoor is het echter belangrijk dat de app daadwerkelijk gevonden en vervolgens gedownload wordt. Met een moordende concurrentie komt dit erg nauw. Nieuwwerken.nl geeft belangrijke tips om meer app-downloads te bewerkstelligen.

Presentatie

De presentatie van de app is een belangrijk onderdeel in het promoten van een app. Een eerste indruk is snel gemaakt. Is deze verkeerd, dan is de kans vrij klein dat iemand op een later moment alsnog een app download.

Presentatie zit onder meer in het icoon van de app, de beschrijving, de screenshots die gebruikt worden en de eventuele aanwezigheid van een filmpje.

Onderzoek heeft aangetoond dat het per branche kan verschillen wat er goed werkt in app-iconen. Zo is in de medische sector een correlatie gevonden tussen het gebruik van realistische beelden en meer app-downloads. In veel andere sectoren is een sterke correlatie gevonden tussen het gebruik van visuele metaforen in het app-icoon en meer downloads.

Daarnaast is een lange beschrijving, uitgebreide update-informatie en zijn goede recensies belangrijk. Daarbij is het bovendien belangrijk dat er consistentie is tussen de onderlinge recensies. Heb je veel vijf sterren, maar ook een aanzienlijke groep één-ster recensies, dan leidt dit tot minder vertrouwen en minder downloads.

Je app promoten

Het promoten van een app is een vak apart, met name wanneer de concurrentie groot is. In de meeste gevallen is het een goed idee om een online marketing specialist in de arm te nemen voor  de promotie.

Promotie gebeurt veelal via betaalde advertenties. Google kan advertenties onder meer in zoekresultaten en andere apps tonen. Daarbij kun je zelf bepalen wat deze advertenties toont en hoeveel je wilt uitgeven aan de promotie.

Omdat de uitgaven hier snel kunnen oplopen en het risico op promotie via de verkeerde kanalen reëel is, wordt aangeraden specialisten in te huren. Ga je echter op de juiste wijze een app promoten, dan kan dit leiden tot een snelle groei in het aantal downloads en daarmee vaak ook de inkomsten.

Hierbij is het belangrijk om continu meetbaar te houden wat de prestaties zijn van je advertenties. Zo herken je snel wat er goed gaat, wat er slecht gaat, wat er werkt en wat er niet werkt. Op deze wijze kun je de kosten per download snel omlaag brengen tot een punt waarop de winstgevendheid van de advertenties erg hoog is.

Uiteraard is een randvoorwaarde dat mensen daadwerkelijk de app gebruiken. Een enkele download, waarna de app niet meer gebruikt wordt, heeft alsnog weinig waarde en kan het succes van een promotiecampagne teniet doen.