Loading...
internet

De omzet verhogen met behulp van social media-campagnes

Social media vormt een integraal onderdeel van de westerse samenleving en vormt hierdoor logischerwijs een belangrijk marketingkanaal voor organisaties. Vanwege de grote hoeveelheid sociale media, ieder met andere doelgroepen, is social media voor vrijwel iedere organisatie interessant om in te zetten.

Dat wil echter niet zeggen dat social media een simpel hulpmiddel naar meer omzet vormt. Het op de juiste manier inzetten van een campagne ligt ten grondslag aan een winstgevend project.

Hierbij kan gebruik gemaakt worden van eigen kanalen binnen een medium, waar fans en volgers van het merk op de hoogte blijven van nieuwe producten, maar ook van advertentiecampagnes waarbij potentiële nieuwe klanten kunnen worden bereikt.

Eigen kanalen

Eigen kanalen op sociale media dienen met name voor het behouden van bestaande klanten en de waarde per klant te verhogen. Via de eigen kanalen kunnen updates gepost worden rond het merk, nieuwe producten en diensten eenvoudig onder de aandacht gebracht worden en acties worden opgezet die de interactie kunnen verhogen met de bestaande klantenkring.

Hiernaast kunnen eigen kanalen ook de basis vormen voor campagnes waar nieuwe klanten bereikt kunnen worden. Zo kunnen de eerder genoemde acties gebruikt worden om bestaande klanten nieuwe klanten aan te laten brengen. Denk hierbij aan deel-en-win-acties of vergelijkbaar.

Advertentiecampagnes

Op ieder sociaal medium kunnen uitgebreide advertentiecampagnes opgezet worden. Voor vrijwel iedere organisatie is dit interessant, omdat de meeste sociale media het mogelijk maken om zeer specifieke doelgroepen te bereiken.

Aan de hand van de data die iemand achterlaat tijdens het gebruik van het sociale medium, creëert het medium profielen van gebruikers die gebruikt kunnen worden om zeer gerichte advertentiecampagnes op te zetten.

De mate waarmee specifieke doelgroepen bereikt kunnen worden verschilt enigszins per sociaal medium. Omdat vrijwel iedereen een Facebook-account heeft, kunnen hier de meeste groepen bereikt worden. Dit geldt in mindere mate ook voor YouTube. Hier tegenover staat LinkedIN, dat in principe uitsluitend een sociaal medium voor professionals is.

LinkedIN wordt dan ook met name ingezet door B2B-organisaties en minder door organisaties die consumenten als doelgroep hebben.

Omzet verhogen met gerichte campagnes

Het vinden van het juiste sociale medium en de juiste doelgroep binnen dit medium kan bijzonder lastig zijn. Hoewel men zeer nauwkeurig een campagne kan richten op een specifieke doelgroep, is hier een zekere expertise voor vereist.

Online marketeers gespecialiseerd in social media advertising kunnen hierbij helpen. Het wordt afgeraden om zelf campagnes op te zetten. Hoewel adverteren via sociale media erg krachtig kan zijn, is de investering die vereist is ook relatief hoog.

Is een campagne niet goed opgezet, dan kan er in korte tijd veel geld uitgegeven worden, zonder dat dit nieuwe leads en klanten oplevert.

Ook kan een campagne de omzet verhogen, maar nauwelijks winstgevend zijn. Specialisten kunnen de kosten per verkoop of lead verlagen en zo niet alleen zorgen voor omzetverhoging, maar ook een stijging in de nettowinst.

Contentcreatie voor campagnes

Voor de meeste sociale media moet een organisatie zelf content creëren om te gebruiken in de campagne. Het verschilt per medium in welke mate dit nodig is en hoeveel dit kost.

Een simpele banner is relatief eenvoudig om te maken, maar ga je op YouTube adverteren, dan moet er doorgaans beeldmateriaal gemaakt worden. Hoewel YouTube bijzonder effectief kan zijn bij correcte inzet, heeft het kanaal ook een hogere drempel om te starten met een campagne.