Loading...
communicatieinternetkantoornieuwe werken

Een effectief design voor direct mail

email marketing

Hoewel online marketing enorm populair is, biedt ook offline marketing nog steeds prima kansen om je doelgroep te bereiken. Sterker nog, offline ga je steeds meer opvallen, doordat steeds meer bedrijven hun marketing op de online kanalen richten. Maar eerlijk is eerlijk, dat is nog geen garantie voor succes.

Een van de marketingvormen die je offline met een verrassend goed rendement kunt inzetten, is direct mail. In dit blogartikel gaan we nader in op het ontwerpen van een effectief design voor direct mailing. Lees snel verder en doe er je voordeel mee!

Mocht je niet weten wat direct mailing is, dit is een vorm van direct marketing waarbij je een poststuk naar je doelgroep verzend. Ook kun je ervoor kiezen om een digitale mailing (ook wel nieuwsbrief genoemd) te mailen. Een direct mail heeft als doel om je doelgroep aan te zetten tot het nemen van een actie, zoals een aankoop of het maken van een afspraak.

Aandachtspunten voor het design

Bij het bepalen van het design voor je direct mailing, speelt met name je doelgroep een belangrijke rol. Stel dat je in de zakelijke markt actief bent. In dat geval is het belangrijk dat je boodschap kort en bondig is en een zakelijke uitstraling heeft. Maar stel nu dat je een speelparadijs hebt en je een mailing wilt versturen naar wijken waarin veel kinderen wonen. In dat geval is het natuurlijk hartstikke goed om een druk design te ontwerpen. Zolang de boodschap goed overkomt en de tekst goed te lezen is, is dat geen probleem. Kortom, bedenk wie de ontvanger van jouw poststuk is en stem daar het design op af. Let daarbij ook op de kwaliteit van het drukwerk. Beschik je zelf niet over goede drukmachines, besteed het drukwerk dan uit bij een drukker met een eigen machinepark.

De inhoud van de boodschap

Het design van jou direct mailing kan nog zo mooi zijn, maar als de inhoud van de boodschap niet overkomt bij de doelgroep, zal de response dramatisch laag zijn. Maar naast een goede inhoud, is een goede opbouw minstens net zo belangrijk. Met name de eerste en de laatste alinea bepalen voor een groot deel of mensen gebruik gaan maken van je aanbod. De alinea’s tussen de eerste en de laatste zijn meer bedoeld om inhoudelijke informatie te geven en de ontvanger het idee te geven dat hij gebruik moet maken van je aanbod.

Het is dan ook belangrijk om je boodschap op zo’n manier op te bouwen dat de eerste alinea direct het probleem of de behoefte van je ontvanger benoemd waar jij een oplossing voor het. De laatste alinea gebruik je met name om je ontvanger te vertellen wat hij kan doen om van je aanbod gebruik te maken. Ook is het een goed gebruik om een bepaalde vorm van urgentie in de laatste alinea toe te voegen, zoals bijvoorbeeld een beperkte geldigheid van je aanbod.

email marketing

Het openingspercentage van je direct mail verhogen

Het klinkt misschien wat flauw, maar naast het design van je mailing en de inhoud van je boodschap, is het ook belangrijk dat je veel aandacht schenkt aan het vergroten van de kans dat je ontvangers jouw mailing openen. Want als niemand jouw mooie design of boodschap tot zich neemt, dan heb je geen response. Maar wat kun je dan zoal doen om ervoor te zorgen dat het openingspercentage van je direct mail zo hoog mogelijk wordt? Denk hierbij onder andere aan:

  1. Het toevoegen van een weggever. Op die manier ontstaat er een bobbel in de envelop die je ontvangers waarschijnlijk niet kunnen negeren.
  2. Het gebruik van een afwijkende kleur envelop. Gebruik in ieder geval niet een standaard witte envelop, maar kies bijvoorbeeld voor geel, blauw of groen.
  3. Laat de adresgegevens met een lettertype op de envelop drukken die dusdanig oogt, dat het lijkt alsof je de adresgegevens zelf met pen hebt opgeschreven. Op die manier komt het poststuk een stuk persoonlijker over.

Tot zover onze tips voor een effectief design met direct mailing en hoe je ervoor kunt zorgen dat het openingspercentage zo hoog mogelijk wordt. Het is een kwestie van proberen wat wel en wat niet werkt in jouw branche. Maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om een specialist in direct mail in te schakelen en die de mailing voor je te laten verzorgen.

Een voorbeeld van een direct mailing specialist vind je hier: https://www.mail-succes.nl/direct-mail-drukken-en-versturen. Specialisten hebben vaak jarenlange ervaring, waardoor ze ongetwijfeld ook ervaring hebben met wat voor jouw branche goed werkt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

zestien − 7 =