Loading...
ondernemen

Wat is Growth Hacking, en wat doet een Growth Hacker?

Het is inmiddels een veel gebruikte term, maar voor veel mensen altijd nog een ongrijpbaar iets. Hoewel je de term Growth Hacking en Growth Hackers overal hoort, is het voor velen niet duidelijk wat dit precies inhoudt.

Een mindset

Laten we beginnen bij het begin. Wat ik voorop wil stellen is dat Growth Hacking een mindset is. Dit is de hoofdreden waarom het voor vele onbegrijpbaar is. Je leest regelmatig dat Growth hacken een combinatie is van het toepassen van verschillende skills binnen de e-commerce.

Er wordt gezegd dat een Growth Hacker een skillset van verschillende factoren moet hebben. Enkele van deze skills zijn, marketing, coderen, design en het testen van al deze elementen.

In feite is dit maar gedeeltelijk waar. Wanneer je deze skillset hebt, dan heb je al een grote voorsprong op anderen en kun je je kennis inzetten om bedrijven te helpen groeien en meer succes te behalen.

Een nieuwe manier van marketing

Zoals ik al zei dat het een mindset is, is het een manier van denken. Je maakt als growth hacker optimaal gebruik van het internet en de vele platformen diensten en al hun mogelijkheden. Een slimme combinatie van de verschillende platformen kan er toe leiden dat je voor een enorme groei kan zorgen.

Of deze groei nou voor een bedrijf is of niet, Dat is niet heel belangrijk, het gaat om de doelgroep. Je kan met deze middelen en mindset zowel een Facebook pagina, of een twitter account laten groeien.

Het gaat erom dat je de juiste doelgroep bij een bedrijf terecht laat komen. Dit is altijd al het streven van ondernemers en hun bedrijven geweest. Want jouw doelgroep is waar je omzet ligt. Hoe je deze doelgroep vind en nog belangrijker naar je product, dienst, winkel of website laat komen. Daar zijn verschillende wegen voor.

Vandaag de dag kun je via het internet en de growth hacking methodes een snelle en stabiele groei realiseren. Dit is wat Growth Hackers in de praktijk doen. Dit zijn vaak mensen die sinds het begin van het internet actief zijn. Laten we zeggen de 30+ generatie, die de groei en de revolutie van het internet hebben meegemaakt.

Dankzij hun ervaring en het vele tijd doorbrengen en de interesse in bijvoorbeeld online marketing weet deze groep mensen als geen ander hoe je optimaal gebruik kunt maken van de verschillende diensten, platformen en websites om verkeer te genereren.

Het gaat dus om het vinden van de juiste doelgroep en deze naar je bedrijf of product toe te krijgen.

Online marketing

In de basis is een Growth Hacker een online marketeer die alles weet over Zoekmachine optimalisatie, website conversie optimalisatie, SEO,SEA, Email marketing, Social media, en het opzetten van campagnes hiervoor.

Wanneer je ook nog kunt coderen, websites kunt bouwen en handig bent met het designen van branding, logo’s huisstijlen etc. En dit weet in te zetten om een bedrijf te laten groeien, dan mag je jezelf een Growth Hacker noemen. Hoewel dit niet de vereisten zijn. Een Growth Hacker maakt slim gebruik van deze elementen. Zoals ik al zei ligt de basis van het Growth HAcken bij de online internet marketing.

Je kunt natuurlijk ook codeurs, webdesigners en andere specialisten inhuren om bepaalde taken gedaan te krijgen. Daarom is het beste resultaat voor Growth hacking een team van growth hackers.

Dit team van designers, codeurs, programmeurs, data analisten en internet marketeers werkt heel nauw samen om de desgewenste resultaten te bereiken.

Een nieuwe manier van marketing

Het gaat om een mindset en een nieuwe manier van marketing. Natuurlijk is offline marketing nog steeds heel belangrijk, het verschil is alleen wel dat offline marketing niet gemeten kan worden. Denk aan commercials op tv zenders en radiostations.

Hiervan kan nooit precies kenbaar worden gemaakt wat voor resultaat het heeft gehad. Tv en radiozenders kunnen in de eerste instantie al geen precieze statistieken bieden van het aantal kijkers, en luisteraars. Laat staan hoeveel van deze doelgroep de interactie met jouw product of dienst is aangegaan.

Offline versus online marketing

Offline marketing kost heel veel geld en het meten van de resultaten blijft lastig. Laat staan dat je niet eens de perfecte doelgroep benaderen kunt. Voorbeeld. Een commercial op een van de commerciële tv zenders op primetime zaterdagavond. Is waarschijnlijk het duurste wat je kunt vinden. En wordt bij je commercial aan misschien wel miljoenen mensen getoond. Waarvan misschien de helft of meer niet eens je doelgroep is.

Goed, je snapt waar ik heen wil. Vertaal dit naar het internet en de online marketing. Dan kan dit ineens wel. Een simpel voorbeeld: Stel je verkoopt cosmetica voor vrouwen. Dan is even globaal genomen je doelgroep: Nederlandse vrouwen van 20 tot laten we zeggen 70 jaar. Dan ga je natuurlijk niet adverteren op de website van een mannenblad of op een website over auto’s of voetbal.

In dit specifieke geval ga je kijken naar plekken waar je doelgroep komt. Dit zijn dus de bekende online vrouwenmagazines, en kun je dit nog meer gaan specificeren door bijvoorbeeld beautyblogs en op mode websites te gaan adverteren.

Zoals je in bovenstaande voorbeelden ziet, is er veel veranderd op het gebied van het bereiken van je doelgroep. Hiermee zijn doelgroepen ook veel waardevoller geworden want je kunt ze tot in detail specificeren als we naar Social media marketing gaan kijken. Ook het opbouwen van een klantenbestand en het gevonden worden door de juiste doelgroep in zoekmachines hoort hierbij.

Grenzen verleggen, mindset en een nieuwe manier van marketing

Stel jezelf eens de vraag: Waarom veel grote bedrijven die jaren aan de top van de retail stonden nu failliet gaan of het erg zwaar hebben en bijna hun faillissement moeten aanvragen? Denk aan de bestuursleden de directies die vaak nog bestaan uit de oudere generatie die vroeger als geen ander wisten hoe ze de markten konden domineren. Precies, er is nogal wat veranderd, en als je qua mindset hier niet in mee kunt komen, of deze nieuwe manier van marketing kunt begrijpen dan kun je inpakken, hoe groot je bedrijf ook is.   

Growth marketing

Het is als startup, klein of groot bedrijf dat al langer bestaat, belangrijk om hier de juiste mensen voor in te schakelen. Mensen die deze mindset wel hebben en kunnen meedenken over hoe ze de nieuwe manier van marketing en Growth Hacking kunnen inzetten om de omzet en groei voor je bedrijf te realiseren.

Mocht je opzoek zijn naar een bedrijf dat je kan helpen met het laten groeien van je bedrijf en de omzet. Door middel van online marketing en Growth Hacking, kijk dan eens bij Growth. Dit bedrijf gevestigd in Almere zet Growth Hacking in de vorm van online marketing in. Het zeer deskundige personeel heeft veel ervaring met zoekmachine optimalisatie, SEO, SEA. Social media campagnes, e-mail marketing, en conversie optimalisatie. Online marketing is het belangrijkste onderdeel van het Growth Hacking proces, en daar weten ze bij Growth marketing wel raad mee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *