Amsterdam is de internationale trekpleister van Nederland, toeristen weten vaak niet eens dat er een verschil is tussen Amsterdam en de rest van Nederland. Het is een dynamische stad die veel te bieden heeft, je moet het eigenlijk zien om te geloven.
Daarom ligt een virtuele tour maken door Amsterdam voor de hand. Daarmee kun je zowel toeristen als toekomstige bewoners kennis laten maken met deze veelzijdige stad, en de beste locaties tonen voordat ze een bezoek brengen. En met een 360 video tour door Amsterdam hoef je gelukkig geen parkeerkosten te betalen.
360 video tour door Amsterdam
We nemen in dit artikel Amsterdam als voorbeeld, omdat het een stad is waar vrijwel iedereen reeds een idee bij heeft, ook als je er nog nooit geweest bent. Maar uiteraard kun je ook een virtuele tour maken van andere gemeenten met elk een geheel eigen karakter. Een virtuele rondleiding kent zowel overeenkomsten als verschillen met andere vormen van tours en rondleidingen, hier zijn enkele unieke kenmerken van VR tours:
- Je kunt een virtuele tour maken die op maat is afgestemd op het publiek. Zo kun je aan de hand van een bibliotheek aan VR content de tour aanpassen op wonen, recreatie, natuur of horeca. Zolang er voldoende content beschikbaar is kun je een individuele ervaring aanbieden.
- Het is voor een virtuele rondleiding niet nodig om daadwerkelijk in de stad te zijn. Dat geldt voor het publiek, maar ook voor de tourgids. Je kunt dit soort presentaties wereldwijd beschikbaar stellen via een app of via de browser.
- Bij een 360 video tour kun je de gebruiker zelf interactieve keuzes laten maken. De content bestaat uit de situaties die je wilt laten zien, toch heeft de gebruiker zelf de vrijheid om een route te kiezen. Zo kun je heel gecontroleerd de gebruiker de vrijheid geven met een sturing vanuit de aanbieder.
- Het is niet altijd mogelijk of praktisch om mensen kennis te laten maken met de stad vanwege geografische locatie of beschikbare tijd. Een virtuele tour maken in Amsterdam stelt de aanbieder in de gelegenheid de mooiste plekjes te laten zien op elk moment van de dag, op elke locatie in de wereld.
Hoe werkt een VR tour?
Er zijn verschillende manieren om een virtuele rondleiding te ontwerpen. Als eerste is er 360 graden beeldmateriaal nodig, vaak zijn dit foto’s, vanwege de hoge beeldkwaliteit zonder storende elementen. Presentaties op basis van 360 graden video is ook mogelijk, maar de kosten liggen doorgaans hoger vanwege de technische en praktische eisen. Met name stereoscopisch fotomateriaal met een gevoel van diepte spreekt erg aan. De presentatie wordt gemaakt in speciale software, er zijn al diverse online pakketten waarmee je interactieve rondleidingen kunt samenstellen, compleet met beeld, geluid, tekst en additionele informatie. De gebruiker kan de presentatie kijken in de browser van de PC, op een tablet of smartphone, maar het mooiste is een Virtual Reality headset waarmee je echt het gevoel hebt dat je ter plekke aanwezig bent. Dit hoeft geen luxe VR headset te zijn, zelfs met een eenvoudige kartonnen smartphone houder kun je 3D presentaties bekijken. Naast een browser versie kan de presentatie ook een losse app zijn met specifieke branding van de aanbieder.
Toepassingen voor virtuele tours
Er zijn volop toepassingen voor 360 video tours, hier zijn enkele voorbeelden uit de praktijk:
- Makelaars die hun vastgoed willen verkopen of verhuren laten een virtuele tour maken door Amsterdam met highlights in en rond de stad. Bij zakelijke klanten zal de nadruk liggen op bereikbaarheid en een representatieve uitstraling, jongeren die naar een studentenflat op zoek zijn kun je het bruisende uitgaansleven laten zien.
- Culturele instellingen en toeristische organisaties laten een 360 graden video tour maken langs musea, van buiten en binnen, de kunst op de straat wordt in beeld gebracht en uiteraard de prachtige, historische panden die Amsterdam zo herkenbaar maken. Met een panoramische rondleiding kun je van elke gemeente een unieke presentatie maken met een geheel eigen karakter.
- Touroperators laten VR rondleidingen maken voor toeristen van over de hele wereld. Wanneer het script en content voor een virtuele tour gereed is kan deze ook vertaald worden voor verschillende landen en doelgroepen. Hierbij kan rekening worden gehouden met de culturele voorkeuren of met specifieke doelgroepen. Zo komen er mensen speciaal voor het unieke Chinatown gedeelte van Amsterdam, daarnaast zijn de Wiet cultuur en de Wallen uiteraard onlosmakelijk verbonden met deze stad.
Google Streetview voor Business
De zoekmachine gigant Google plaatst vaak een Streetview kaart bovenaan de resultatenpagina. Enkele jaren geleden is er een functie toegevoegd voor 360 graden fotografie voor bedrijven. Daarmee kunnen geïnteresseerde bezoekers een kijkje nemen in winkels, musea, horeca en andere locaties. Google maakt zelf alleen opnames vanaf straatniveau, binnen opnames mogen alleen gemaakt worden door fotografen met een autorisatie voor Business View. Dit materiaal blijft eigendom van de opdrachtgever, het is dus mogelijk om later een 360 video tour te maken op basis van dit materiaal. Zo sla je twee vliegen in één klap als ondernemer.
Tips voor een virtuele tour maken door Amsterdam
- Amsterdam is een veelzijdige stad, houd rekening met de doelgroep en zoek beelden die passen bij de boodschap die je wilt overdragen.
- Het opnemen van 360 graden materiaal is in principe een eenmalig proces, zorg dat je zoveel mogelijk materiaal verzamelt zodat je later verschillende rondleidingen kunt ontwerpen. Beter te veel dan te weinig.
- Elk stadsdeel in Amsterdam heeft een eigen uitstraling en karakter, laat dit naar voren komen in de presentatie. Het ArenA gebied is bijvoorbeeld compleet anders dan het Rembrandtplein.
- Bij 360 video opnames is het omgevingsgeluid belangrijk, bij fotografie is het verstandig om geluid ook op te nemen. In een 360 video tour op basis van foto’s is het vaak mogelijk geluid of muziek te gebruiken, hiermee versterk je de betrokkenheid van de kijker.
Een virtuele tour maken is meer dan 360 video filmen of panoramafoto’s maken, ga altijd uit van de publiek en zorg dat de presentatie inhoudelijk en technisch in orde is. Zo bereik je niet alleen de juiste doelgroep, je zult ze ook overtuigen.