Loading...
personeel

Succesvolle onboarding: essentieel voor tevreden werknemers én klanten

Onboarding is het proces waarin nieuwe werknemers wegwijs worden gemaakt binnen het bedrijf, de bedrijfscultuur en de werkwijze. Door nieuwe werknemers op te nemen in een onboardingproces met een sterk fundament, voelen zij zich sneller thuis bij het bedrijf, functioneren zij beter en wordt de retentie verhoogd.

Succesvolle onboarding zorgt voor tevreden werknemers, maar daarmee ook tevreden klanten. Goed-functionerende werknemers creëren in de praktijk meer waarde voor de klant en verhogen daarmee het succes van de onderneming als geheel.

Succesvolle onboarding zit in verschillende factoren, die kort besproken worden.

Op tijd starten

Onboarding begint vaak pas op de eerste werkdag van de nieuwe ondernemer. In veel gevallen is dit niet de juiste benadering: onboarding begint idealiter juist voor de eerste werkdag. In de periode tussen het tekenen van het contract en de eerste werkdag zit vaak enige tijd.

Deze periode kan optimaal ingezet worden door tussentijds contact te zoeken met de nieuwe werknemer, alvast informatie aan te bieden en een contactpersoon aan te wijzen die bereikt kan worden voor vragen of verdere informatie.

Op deze wijze kan de werknemer direct beginnen met de voorbereiding en met een prettiger en rustiger gevoel starten aan de eerste werkdag. Bovendien geeft aandacht in de periode voorafgaande aan de eerste werkdag vertrouwen: het toont dat het bedrijf begaan is met de nieuwe werknemer, nog voordat deze persoon een directe toevoeging biedt aan het bedrijf.

Persoonlijke begeleiding

Goede onboarding betekent dat de werknemer persoonlijke begeleiding ontvangt. Zorg niet alleen voor een contactpersoon die vragen kan beantwoorden, maar ook voor een begeleider of buddy die de werknemer letterlijk en figuurlijk wegwijs kan maken binnen het gebouw.

Een goed onboarding programma combineert onboarding tools, zoals een onboarding app, met persoonlijke begeleiding. Op deze wijze heeft de werknemer alle benodigdheden binnen handbereik om alles te leren over het bedrijf, het werk, de bedrijfscultuur en de beoogde route die afgelegd gaat worden in de komende maanden.

Kijk verder dan de functie en verder dan de eerste werkdag

Een fout die soms wordt gemaakt is onboarding die te beperkt is. Begeleiding stopt bijvoorbeeld na de eerste week, of het inwerken gebeurt alleen binnen de eigen functie.

Het is belangrijk dat een nieuwe werknemer niet alleen vertrouwen en ondersteuning voelt, maar zich ook onderdeel voelt van een groter geheel. Dit betekent dat onboarding niet een proces van één of enkele weken is, maar van enkele maanden.

Laat de werknemer hierbij verder kijken dan de eigen functie of afdeling. Door een goed beeld te schetsen van het bedrijf als geheel, voelt de werknemer zich sneller onderdeel van het bedrijf, in plaats van een passant die binnen een jaar weer verder kijkt.

Goede onboarding zorgt voor een hoge retentie, tevredenheid en uiteindelijk meer continuïteit binnen het bedrijf. Dit heeft vervolgens een positieve invloed op de kwaliteit die wordt geleverd aan klanten.