Loading...
ondernemen

Terugkerende klanten, hoe zorg ik daar voor?

digital signing

Een veelvoorkomend probleem bij webshopeigenaren is dat ze moeite hebben met het realiseren van herhalingsaankopen, ofwel terugkerende klanten. Herken jij jezelf hier ook in? Dan zit je hier helemaal op de goede plek. We gaan in dit artikel namelijk in op enkele verschillende manieren waarmee je je klanten stimuleert om terug te komen bij jouw webshop. Denk bijvoorbeeld aan kleine presentjes, een spaarsysteem of zelfs een winactie.

Sparen voor korting(en)

Eén van de meest gebruikte manieren om herhalingsaankopen te stimuleren: een spaarsysteem! Waarom deze het meest gebruikt wordt? Daar zijn eigenlijk twee redenen voor. Allereerst is het een zeer makkelijk concept dat door elke webshop gerealiseerd kan worden, ongeacht je branche. Daarbij klinkt het ook vaak het meest interessant voor een klant, want wie houdt er nou niet van korting op de volgende bestelling?

 

Je zou bijvoorbeeld bij elke €10,- een punt kunnen geven. Vervolgens stel je ‘pakketten’ samen waar klanten zelf de korting kunnen kiezen. Ga bijvoorbeeld voor 10% korting bij inlevering van 10 punten, of 30% korting bij inlevering van 50 punten. Doordat het interessant is voor de klant, en het hem/haar veel geld kan schelen, zal de klant terug blijven komen.

Cadeaus en weggevertjes

Een andere mogelijkheid is om je klanten (kleine) cadeaus en weggevertjes te schenken. Wanneer iemand gratis iets krijgt bij zijn of haar bestelling zal diegene zich gewaardeerd voelen. Of het nou een groot of klein cadeau is. Denk bij een sportwebshop bijvoorbeeld aan een bedrukte Dopper, of laat polsbandjes bedrukken met je slogan.

Winactie opzetten

Als laatste zou je er ook nog over na kunnen denken om winacties te organiseren. Stel je hebt een product dat het qua marge erg goed doet. Je zou bijvoorbeeld een actie kunnen opzetten waarbij je alle mensen die in een bepaalde periode dat product kopen, in een groep terechtkomen. Uit deze groep wordt dan na de actieperiode een winnaar gekozen. Dis is natuurlijk slechts een voorbeeld, maar op deze manier zorg je er wel voor dat je klanten actief bij de webshop betrokken worden.