Loading...
communicatienieuwe werkenpersoneel

3 Tips om de bedrijfscultuur te verbeteren

Hoewel de bedrijfscultuur doorgaans een moeilijk te meten bedrijfselement is, is het een vitaal onderdeel in het succes van een onderneming. Bedrijfscultuur kan ook wel gedefinieerd worden als het geheel van gedeelde normen, waarden, doelstellingen en praktijken die een organisatie kenmerken. Anders gezegd, het is de manier waarop mensen denken over het werk dat ze uitvoeren, de waarden waarin ze geloven en wat ze moeten doen om de bedrijfsvisie te realiseren. Lees snel verder om kennis te maken met strategieën om verbeteringen in de bedrijfscultuur toe te passen.

Creëer en communiceer de juiste waarden

Waarden kunnen gezien worden als een leidraad voor iedereen in de organisatie over hoe er met collega’s, klanten en de gemeenschap moet worden omgegaan. Het is belangrijk dat een bedrijf de juiste waarden weet te communiceren, zodat de werknemers deze gemakkelijk kunnen onderhouden en begrijpen wat belangrijk is voor het bedrijf. Waarden dragen bij om werknemers te laten begrijpen wat de verwachtingen zijn en kunnen helpen om iedereen binnen het bedrijf op één lijn te krijgen. Om de juiste waarden te bestendigen in de organisatie, is belangrijk dat managers zich er dagelijks aan houden en ze blijven communiceren.

Wil je procesverbeteringstrajecten in goede banen leiden? Dan kan een Lean Six Sigma Black Belt opleiding hierbij helpen. Deze opleiding richt zich op de methoden en tools om gedefinieerde oplossingen succesvol binnen een organisatie te implementeren. Kijk voor meer informatie op theleansixsigmacompany.nl.

Wees proactief met het binnenhalen van feedback en betrokkenheid

Communicatie speelt een centrale rol bij de ontwikkeling van een cultuur die de visie van jouw bedrijf goed weet te weerspiegelen. Hier is het belangrijk om proactief te zijn in het genereren van feedback en betrokkenheid van het hele team. Dit doe je door de transparantie te bevorderen en een omgeving te creëren die gedijt bij opbouwende kritiek. Stel de organisatie daarom open voor het verzamelen van feedback en zorg ervoor dat jouw werknemers erop kunnen vertrouwen dat hun stem wordt gehoord.

Start met het coachen van werknemers

Het coachen van werknemers kan ervoor zorgen dat er beter wordt begrepen wat er van hen wordt verwacht. Bovendien is het een uitstekende manier om feedback te verzamelen en de interactie evenwichtig te houden. Consequent coachen van de werknemers kan bijdragen aan het behouden van werknemers, het verbeteren van de vaardigheden en werkprestaties, en het stroomlijnen van kennisoverdracht. Daarnaast kan het coachen van het team een effectieve methode zijn om de werknemersbinding te versterken.