Loading...
internetnieuwe werken

3 Punten om op te letten bij linkbuilding in 2018

linkbuilden

Wanneer je bezig bent met het optimaliseren van je website voor SEO weet je ongetwijfeld dat linkbuilding hierbij een belangrijk onderdeel is. De laatste jaren is er veel veranderd bij het linkbuilden, in deze post neem ik met je door op welke punten je moet letten in 2018.

Relevante links

Waar je vroeger nog links kon plaatsen op allerlei verschillende soorten websites, is het tegenwoordig erg belangrijk om ook goed te kijken naar de relevantie van een website.

Dit is goed te illustreren met een voorbeeld.

Stel, ik ben de eigenaar van een kledingwinkel. In dat geval wil ik het liefst dat er sites naar mijn website linken die een verband hebben met fashion of mode. Zo krijgt Google een idee waar mijn site over gaat en kunnen ze hun gebruikers beter van dienst zijn.

Wanneer ik een groot aantal links krijg van sites over auto’s, is dit dus niet relevant. Het is in 2018 dus erg belangrijk om goed te letten op de relevantie van de sites die naar jouw site linken.

Ankerteksten

Naast dat je goed moet kijken naar de relevantie van links is het ook steeds belangrijker geworden om je ankerteksten goed in orde te hebben tijdens het linkbuilden.

Wat is een ankertekst precies?

De ankertekst is de tekst waaronder de link is geplaatst. Even terug naar het boorbeeld, wanneer iemand naar mijn kledingsite linkt met de woordgroep kleren kopen, is dat de ankertekst.

Vroeger konden SEO specialisten vrij gemakkelijk de zoekresultaten beïnvloeden door alleen maar precies die ankertekst te gebruiken waar ze om gevonden wilden worden in Google.

Echter is dat nu niet meer mogelijk. Het is nu sterk af te raden om alleen maar exacte ankerteksten te gebruiken. Kies voor een natuurlijke verdeling en gebruik daarom ook geregeld de url van je pagina en meer generieke woordtermen.

Kwalitatieve links

Naast relevantie en ankerteksten wordt er nu ook gekeken naar de kwaliteit van je backlinks. Dit betekent simpelweg dat een backlink van een site met meer autoriteit meer waard is dan een backlink van een site zonder waarde.

Het zou voor mijn kledingsite dus meer waard zijn om een link te krijgen van een prominent fashionblog zoals Linda.nl dan van een lokale kledingzaak met weinig bezoekers.

Probeer daarom altijd in te zetten op het krijgen van links van prominente sites. Alhoewel dit zeker een stuk meer inspanning kost is het toch zeker waard om deze strategie in te zetten.

Eén waardevolle link waar je een hele dag voor hebt moeten werken is namelijk nu van veel meer betekenis voor je bedrijf dan 10 slechte links.

Ga jij aan je SEO en linkbuilding werken de komende tijd? Let dan zeker op de punten die zijn genoemd in dit artikel.

Is dit alles wat te ingewikkeld voor je, dan kun je ook linkbuilding uitbesteden. Zo hoef je hier zelf geen tijd aan te besteden en zorg je er toch voor dat je waardevolle links krijgt naar jouw domein.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *